- today
- label News
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 7 odwiedzin
- comment 0 komentarzy

Pisaliśmy odnośnie M-ocnych Touringów spod znaku białoniebieskiego śmigiełka. Niestety BMW nie darzy tej wersji nadwozia wystarczającą ilością uczucia i tylko dwa modele (E34, E61) posiadały wersję kombi sygnowaną najmocniejszą literką na świecie. Z drugiej strony ciekawostką jest, dlaczego model pośredni, czyli E39 nie dostał Mki w wersji Touring, chociaż BMW stworzyło prototyp, ale niestety nie wszedł do produkcji seryjnej i można go podziwiać na specjalnych wystawach w muzeum BMW.
Moja ulubioną Mką jest właśnie model E39 M5 i uważam, że naprawdę fajną opcją byłoby posiadać niepozorną wersje kombi z 400 KM pod maską. Nie wiem czy pies siedzący w bagażniku podzielałby moją radość, ale co tam J Mimo tego, że BMW nie dało nam możliwości przekonać się jakby to było posiadać takie auto, to z pomocą przychodzi jeden z ciekawszych tunerów BMW – Dinan.
Dinan w odróżnieniu od takich firm jak Alpina, Hartge czy Hamann nie jest firmą z Niemiec, zaś z USA, a dokładniej z Kalifornii. W 1979 roku założyciel, Steve Dinan, postanowił, że będzie przerabiał fabryczne BMW w taki sposób, aby przygotowane przez niego modyfikacje, mogły być prosto instalowane w nowych pojazdach, tak aby każdy potencjalny klient z dowolnego miejsca na świecie mógł zamówić „zestaw” i doposażyć swoje auto bez większych problemów w zakresie montażu. Wizja Steve’a została zrealizowana zgodnie z planem i dziś firma oferuje „pakiety” dla praktycznie każdego modelu produkowanego przez BMW dodatkowo oferując różne poziomy „atrakcji” dla swoich klientów zwane stage’ami.
Ciekawą sprawą jest także to, że kooperacja firmy DINAN i BMW stała się na tyle bliska, że klienci mogą zamówić pakiety Dinana u autoryzowanych dealerów BMW, a także w ich serwisach montować i serwisować części i podzespoły tunera. Dzięki umowie o współpracy nowsze auta nie tracą także gwarancji pomimo montażu części tuningowych.
Wracając do tematu, dzięki firmie Dinan, wszyscy ci, którzy chcieliby mieć wersję Touring sygnowaną znaczkiem M5, mogą zakupić auto ze znaczkiem Dinan 5 na tylnej klapie i stać się posiadaczem naprawdę szybkiego kombi. Bazę stanowi seryjna 540iTouring, której 4.4 litra dostało to co najlepsze, czyli sprężarkę (supercharger), która pozwala osiągnąć moc powyżej 400 KM. Oczywiście firma Dinan zadbała także o zawieszenie oraz układ hamulcowy, który opracowany został z firmą Brembo. Zmodyfikowany jest także dolot powietrza oraz przełożenie tylnego mostu, który dostał dodatkowo „szperę”. Bardzo dużo uwagi i zmian firm włożyła także w oprogramowanie, na warsztat został wzięty nie tylko silnik, ale także i skrzynia biegów. Na koniec auto dostało pełen M pakiet zewnętrzny, czyli przedni i tylny zderzak, boczne dokładki, lotka na tylnej klapie oraz lusterka. Szkoda trochę, że układ wydechowy pozostał w seryjnym układzie 540stki, no ale nie można mieć wszystkiego, na pocieszenie montowane są 18 calowe obręcze ze stopów metali lekkich firmy BBS.
Niech moc będzie z wami J
Komentarze (0)